گروه هنری تاک

گروه هنری تاک

اخبار تاترهای عروسکی و نمایش های کودک سطح تهران
گروه هنری تاک

گروه هنری تاک

اخبار تاترهای عروسکی و نمایش های کودک سطح تهران

استاد دولت آبادی با اشاره به مسابقه نمایشنامه نویسی استعداد های تازه:

نتایج به دست آمده فوق العاده است / برگزیدگان در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک سوره ماه معرفی می شوند .  

 

حسن دولت آبادی گفت: نتایج به دست آمده از نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی استعداد های تازه فوق العاده است و در صورت حمایت مالی از سوی حوزه هنری سال های آینده هم این مسابقه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، حسن دولت آبادی دبیر نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان ویژه استعدادهای تازه حوزه هنری با بیان این که این مسابقه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره ماه حوزه هنری ادغام نشده است، اظهار کرد: در مسابقه نمایشنامه نویسی استعداد های تازه بیش از 250 نمایشنامه دریافت کردیم. هیات داوران آثار را خوانده اند و قرار است جلسه ای برگزار کنیم و آثار برگزیده انتخاب شوند.
وی با بیان این که تعداد آثاری شرکت کنندگانی که باید آموزش ببینند بیش از 10 اثر است، گفت: چند برابر بیشتر از 10 نفر برتر می توانند در این آموزش شرکت کنند، اگر بودجه اجازه بدهد ما می توانیم تیم خیلی خوبی را برای نمایشنامه نویسی تربیت کنیم و با نمایشنامه نویسانی هم مذاکره شد که در طول یک سال با این افراد در ارتباط باشند و نمایشنامه نویسی را به آن ها آموزش بدهند.
دولت آبادی افزود:برگزیده ها را انتخاب می کنیم و چند متن هم هست که ویرایش می کنیم و احتمالا مجموعه ای از آثار چاپ می شود و سه نفر برگزیده هم جایزه خود را دریافت می کنند و تعهدات انجام می شود و نتایج در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سوره ماه اعلام می شود.
مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری درباره ادامه برگزاری مسابقه نمایشنامه نویسی استعداد های تازه حوزه هنری گفت: امیدورام این مسابقه ادامه داشته باشد و در سال های آینده هم برگزار شود، نتایج به دست آمده فوق العاده است و منتظر این هستیم که از این مسابقه حمایت مالی شود، چرا که غیر از جایزه و برگزاری مسابقه کارشناسانی هستند که در طول یک سال به برگزیده ها آموزش می دهند. این ها نیاز به دستمزد دارند و این بخش هم اگر تامین شود مشکلی نداریم. آموزش هم از راه دور و هم برگزاری کارگاه خواهد بود. پیش بینی شده کتاب هایی هم برای برگزیده گان فرستاده شود. آثارشان نقد و بررسی می شود و در تماس با مدرسین خواهند بود. 

بررسی ضرورت دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان


سیزدهمین نشست تخصصی مداد خیال با موضوع ضرورت دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان عصر روز شنبه ۱۶ شهریورماه در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.




http://s2.picofile.com/file/7930217846/untitledf.bmp

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، در این نشست که با حضور دکتر بهرام جلالی‌پور، دکتر حسن دولت‌آبادی و بهزاد صدیقی برگزار شد، تئاتر کودک و نوجوان از منظر دراماتورژی و این‌که گروه‌های تئاتر اگر از شخصی به نام دراماتورژ بهره بگیرند، قطعاً بر کیفیت این نوع آثار مؤثر واقع خواهد شد، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

ابتدا بهزاد صدیقی (نمایش‌نامه‌نویس، منتقد و پژوهش‌گر تئاتر) گفت: در سلسله نشست‌های پژوهشی و تخصصی مداد خیال تلاش می‌کنیم مباحث مغفول مانده یا مباحثی را که در حوزه‌ تئاتر کودک و نوجوان کم‌تر به آن پرداخته شده بررسی کنیم و به آن بپردازیم؛ مباحثی که دست‌اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان به آن نیاز دارند اما کسی به آن‌ها نمی‌پردازد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه و صبغه‌ دراماتورژی در تئاتر در اروپا در خصوص این موضوع گفت: دراماتورژی یکی از علوم مهم و جدید در تئاتر محسوب می‌شود که از قرن نوزدهم در آلمان و اروپا رواج یافت. از آن‌جا که امروز حضور و نقش دراماتورژ به عنوان یکی از اعضای اصلی و مهم گروه‌های حرفه‌ای تئاتر در دنیا محسوب می‌شود و در واقع به عنوان هسته‌ی مرکزی و اصلی این گروه‌ها شناخته می‌شوند، دراماتورژ می‌تواند در کیفیت اجرای نمایش‌ها نقش اساسی داشته باشند. هم‌چنان‌که در آغاز، لسنیگ به این امر همت گمارد و سپس برتولت برشت به عنصر دراماتورژی ارزش بسیاری بخشید.

این نمایش‌نامه‌نویس و پژوهش‌گر یادآور شد: امروزه شاید دراماتورژ در کشورمان آرام‌آرام جای خود را در بین گروه‌ها و در تئاتر بزرگ‌سالان باز می‌کند اما هنوز به این عنصر مهم و کلیدی در یک گروه تئاتری نگاه نمی‌شود. به نظر می‌رسد جای خالی دراماتورژ در گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان بیش از پیش احساس می‌شود زیرا مشکلات بسیاری که در متن نمایش‌نامه‌ها و نمایش‌هایی برای مخاطبان تئاتر کودک و نوجوان دیده می‌شود، بر همه روشن است. ضعف‌های ساختاری متن و نبود تحلیل‌های درست و کافی در بسیاری از نمایش‌های این حوزه به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: معتقدم اگر در کنار دست‌اندرکاران تئاتر کودک و نوجوان به خصوص نمایش‌نامه‌نویسان و کارگردانان این حوزه دراماتورژ قرار گیرد، می‌تواند نتایج ثمربخشی برای تئاتر کودک و نوجوان داشته و نیز تأثیرات بسیاری بر کیفیت و روند نوشتن نمایش‌نامه و اجرای همان اثر توسط کارگردان و گروه داشته باشد. متأسفانه از آن‌جا که تعداد نمایش‌نامه‌نویسان تئاتر کودک و نوجوان خیلی کم است و از آن مهم‌تر تعداد نمایش‌نامه‌نویسان خوب این حوزه بسیار بسیار کم‌تر از نمایش‌نامه‌نویسان بزرگ‌سال است، دراماتورژ تئاتر کودک و نوجوان وظیفه‌ خطیری برای این تئاتر بر عهده دارد و می‌تواند به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کمک زیادی کنند.

در ادامه‌ این نشست، دکتر حسن دولت‌آبادی (نویسنده، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه) با اشاره به این‌که در ابتدا در یونان باستان نمایش‌نامه‌نویسان و سوفلور به نوعی نقش دراماتورژ را بر عهده داشتند، گفت: نقش دراماتورژ در تئاتر کودک و نوجوان هم‌چون نقش و حضور روان‌شناسی در این آثار حساس است. کارگردان تئاتر کودک و نوجوان از این عنصر در گروه و کارش بسیار نیاز دارد و باید از حضور و نقش دراماتورژی آگاهی لازم را داشته باشد.

دکتر دولت‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که تعریف قطعی در حوزه‌ خاصی از هنر وجود ندارد، گفت: در دراماتورژی هم تعریف قطعی وجود ندارد. اما آنان که این واژه را تعریف و معنی کرده‌اند، معانی بسیاری را برای آن برگزیده‌اند. معانی‌ای هم‌چون نمایش‌نامه‌‌پژوهی، نمایش‌نامه‌گزینی، نمایش‌نامه‌سازی بر اساس شعر و داستان و بر اساس ایده‌های گروه تئاتر و نمایش‌نامه برگردانی. اما من تعریف قطعی از این عنصر نمی‌دهم. چون همه‌ این معانی و تعاریف درست هم است. برخی حتی، منتقدان و نظریه‌پردازان را نیز دراماتورژ  محسوب می‌کنند. اما دراماتورژی یا نمایش‌نامه‌پردازی، علم مطالعه‌ تحلیل و تفسیر نمایش‌نامه برای اجراهای جدید با توجه به مخاطبان، زمان و مکان است.

این پژوهش‌گر هم‌‌چنین اضافه کرد: امروزه تئاتر کودک ما به دراماتورژی نیاز دارد که افسانه را بشناسد، لایه‌های داستان را به نمایش‌نامه‌نویس معرفی کند؛ دراماتورژی که از تئاتر کودک و نوجوان به خوبی و درستی شناخت و آگاهی داشته باشد.

دکتر بهرام جلالی‌پور (نمایش‌نامه‌نویس، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه) نیز در ابتدای سخنان خود در این نشست در خصوص دراماتورژی و تعاریف آن و وظایف دراماتورژ پرداخت و سپس گفت: دراماتورژ از زمان لسنیگ یک گام فراتر از نمایش‌نامه‌نویس گذاشت و به فعالیت اجرایی صحنه هم  پرداخت. دراماتورژی در واقع از زمانی در تئاتر پا گذاشت که جامعه هم دچار تغییر و تحولات و پیش‌رفت‌های بسیاری شد و در اصل از این زمان حرفه‌ دراماتورژی به وجود آمد.

وی گفت: ارسطو دراماتورژی را فن دستورالعمل یا گرامر نگارش نمایش‌نامه بازگو می‌کند و به نظرم دراماتورژ کسی است که یافته‌های بداهه‌ گروه را تدوین می‌کند و از نقطه‌ شروع متن که به صورت بداهه متن در گروه بازگویی می‌شود، او کارش را آغاز می‌کند.

جلالی‌پور هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دراماتورژ یا همان مشاور دراماتیک برای نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، دیدگاه نقادانه‌ خود را نسبت به اثر دراماتیکی دراماتیزه می‌کند.

این منتقد و پژوهش‌گر در ادامه در خصوص ضرورت دراماتورژ در تئاتر کودک و نوجوان گفت: دلیل مهم و ضروری حضور دراماتورژ در تئاتر کودک و نوجوان در درجه‌ اول این است که اغلب نمایش‌نامه‌ها اقتباسی هستند و گروه‌ها نیازمند نمایش‌نامه‌نویسی هستند که این حکایت‌ها و داستان‌های اقتباسی را بنویسد و در این‌جا مشاور دراماتیکی یا همان دراماتورژ می‌تواند کمک بسیار خوبی به نمایش‌نامه‌نویس بکند. اما دلیل دوم در خصوص این ضرورت این است که در حوزه‌ تئاتر کودک و نوجوان نمایش‌نامه‌نویس خوب کم داریم و درام‌شناسان و نویسندگان تئاتر بزرگسال نیز به سادگی تن به این کار نمی‌دهند که البته دلایل مختلف دارد.

به این دلایل، حضور دراماتورژها در کنار نمایش‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان بسیار ضروری و مهم است. دراماتورژ می‌تواند به کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس تئاتر کودک و نوجوان مشاوره‌ دراماتیکی دهد تا در زمینه‌ درام‌پردازی نمایش‌نامه‌نویس بتواند اثری دراماتیک و کم‌نقص خلق کند.

این نمایش‌نامه‌نویس اضافه کرد: اشکال اغلب نمایش‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان که عموماً جوان هستند و تازه به این کار روی آورده‌اند، این است که خیلی از این آثار صرفاً دیالوگ‌نویسی است و خیلی از آثار آنان بدون این‌که راوی نمایش‌نامه، دراماتیزه شده باشد، نوشته شده است.

او در پایان گفت: هم به لحاظ فرم و هم محتوا نمایش‌نامه‌های اقتباسی کودک و نوجوان بایستی کاملاً با تحلیل امروزی نوشته شود و نسبت به آثار کلاسیک در اقتباس بازنگری شود. متأسفانه نمایش‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان اغلب شناخت خوبی از دنیای کودک و درون و روان او ندارند. بنابراین تئاتر کودک و نوجوان نیازمند به دراماتورژهایی است که هم شناخت خوبی نسبت به دنیای درام داشته باشند و هم شناخت درستی و کافی از دنیای کودک داشته باشند. از آن‌جا که جایگاه حقوقی دراماتورژ در نمایش‌نامه‌نویسی و اجرای تئاتر کودک و نوجوان مشخص نیست، به همین دلیل کمتر از حضور دراماتورژ متخصص بهره برده می‌شود و دراماتورژها هم کم‌تر رغبت به حضور و همکاری با گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان دارند.

در این نشست " مهرداد قرآن کیش ، نیلوفر ابراهیمی، مهدی اکبری، و جمعی از هنرمندان تئاتر کودک حضور داشتند.